Dag 13: Tokyo, Japan

19 mei 2019 - Shinjuku, Japan

Hoi allemaal,

Vandaag stond helemaal in het teken van de wijk Asakusa en Sanja Matsuri en wat een genot was dat zeg, wat een feestelijkheid en gezelligheid in kleine en grote straten die vol gepakt met feestende mensen waren. Voor de mensen die wat meer willen lezen over dit festival doe ik deze link bijgesloten want ik ben eigenlijk gewoon simpelweg te lui om alles uit te tikken :P (https://en.wikipedia.org/wiki/Sanja_Matsuri).

Om te beginnen ben ik vandaag wat later weg gegaan dan dat ik de afgelopen dagen had gedaan omdat ik elders al had gelezen dat het allemaal een beetje begint te leven vanaf het middaguur. Eerst dus lekker even ontspannen in het hotel om vervolgens eerst met de metro naar Ueno te gaan alwaar ik moest overstappen om uiteindelijk in Asakusa te geraken. En hoewel de metro, samen met google maps, zeer goed te doen is blijft het soms toch wel een uitdaging om daadwerkelijk het juiste platform te vinden hoor jezus...nadat ik op de eerste verdieping van Shinjuku station een rondje had gelopen en ik het nog altijd niet gevonden had toch maar eens even vragen bij de informatiebalie en wat blijkt ik moest de trap af verder naar beneden, wist niet eens dat dit mogelijk was zo zie je maar weer hahaha, hoe dan ook het bleek dat ik uiteindelijk niet 1 verdieping naar beneden moest maar wel geteld 4 stuks! Dit station is echt groot en kennelijk ook erg diep :).

Uiteindelijk 9 haltes verder moest ik overstappen op de volgende lijn en wat ben ik blij met die Suica kaart zeg. Gewoon simpelweg je pas scannen en je kan zo door naar het volgende platform om daar je nieuwe kaartje te scannen en hup zo de volgende metro in zonder gedoe bij die kaartjes machines elke keer.

En na slecht een minuut of 40 stond ik dan in Asakusa en meteen merk je gewoon dat dit een heel ander deel is van Tokio dan wat ik tot nu toe heb gezien. Dit deel ga ik later in de week nog een keer naartoe om eens echt op me gemak rond te kijken en dan zal ik hier wat meer over in detail gaan maar nu staat het Sanja Matsuri vooral centraal. En vlak nadat ik de eerste foto genomen had die je hieronder ziet kwam ik al meteen in de drukte die Sanja Matsuri met zich mee brengt.

20190519_141111

Voor de mensen die niet de Wikipedia link hebben bekeken een kleine uitleg dan maar: Bij Sanja Matsuri is het een gebruik dat ze vanuit de hoofd tempel drie kleine draagbare Mikoshi halen, welke volgens het geloof de 3 Kami (goden) bevatten die behoren bij dit feest. Deze Mikoshi worden dan vervolgens door de wijk Asakusa gedragen voor geluk in de wijken binnen Asakusa. Deze Mikoshi zijn echt prachtig om te zien en wegen, volgens die Wikipedia, ongeveer een ton en kosten naar verluid ongeveer 40 mill yen.

20190519_14150420190519_141929

20190519_145819

Om je een idee te geven hoe dit eraan toe gaat heb ik nog een link naar mijn google drive open gemaakt om te delen zodat je een opname hiervan kan zien. En moet je bedenken dat dit nog een rustige is want er zijn momenten dat het bijna vechten is voor de eer om een Mikoshi te dragen. In sommige plekken was het vandaag dan ook echt een heksenketel kan ik je zeggen. Anyway hierbij de link: https://drive.google.com/file/d/1ES4GYQAout7bTko2UgMTJkt0etczGjFH/view

Zoals sommige van jullie wel weten heb ik voor mijn reis veel verschillende video's bekeken op Youtube om ideeën op te doen voor dingen die ik wil zien en gewoon omdat ik het leuk vond om te zien hoe het daar allemaal is. 1 daarvan is van een canadees genaamd Norm welke hier inmiddels al 9 á 10 jaar woont en werkt en het toeval wil dat terwijl ik even rustig wat stond te drinken en te roken vlakbij een supermarkt hij mij aanschoot. Hij wilde een peuk van me kopen want normaal probeert hij niet te roken maar met een festival als dit is dat toch wel lastig kennelijk hahaha. Dus ik heb hem een peuk gegeven en we raakte aan de praat over mijn verblijf hier, hoelang ik nog had en hoe ik het tot nu toe vond. Dit was toch wel een grappige ontmoeting en meestal zijn het mensen die hem aanspreken tijdens het maken van zijn video's maar in dit geval dus precies andersom. Terwijl we aan het praten waren over van alles en nog wat heeft hij in de tussentijd een locatie vast gezet voor me in mijn maps als een plek die ik vandaag ook echt moest zien, namelijk de hangplek voor de Yakuza die daar ook gewoon aan het feesten zijn met al hun tattoos.

Dus na nog wat rond gelopen te hebben en wat foto's te hebben gemaakt heb ik google maps maar eens geopend om richting de locatie te lopen die mij is gegeven en voorgesteld is om echt te gaan bekijken. En inderdaad het stikte hier van de mensen met volledige bodysuites en gedeelte getatoeëerde lichaamsdelen.

20190519_14280420190519_14324820190519_144746

20190519_150738

En ondanks dat je alle verhalen wel kent over de Yakuza en dat je ze eigenlijk niet zou moeten opzoeken is dit op een festival als Sanja Matsuri helemaal niks van te merken. Ze komen vriendelijk over, zitten gezellig met zijn alle te genieten van de Mikoshi die langs komen en zijn helemaal niet zo dreigend als je altijd hoort. Ik mocht helaas geen foto van ze nemen met de hele groep, ik denk zo snel geteld een man of 20 op dat moment, maar er waren wel 2 heren bereid om even voor mij te poseren zodat ik iig een aandenken had aan Yakusa op Sanja Matsuri :P en ter info....ja zo zaten ze er praktisch allemaal bij zonder schaamte hahaha.

20190519_153229

Morgen ga ik eens een kijkje nemen in de wijk Chidoya waar zich o.a. het kasteel van de keizer bevind dus het zal mij benieuwen hoe deze wijk mij bevalt. Oh en natuurlijk zoals inmiddels gebruikelijk het avond eten :) vandaag was het eens een keer niet echt japans want ik heb gewoon lekker simpel een pizza genomen en ik kan je zeggen deze smaakte toch wel verdomde goed zo met een beetje vers gemalen peper erover.

20190519_201848

1. Peter:
    19 mei 2019
    Mooie reis hoor, doe je goed zo
    Je dagelijkse verhalen, leuk om te lezen hoe je je daar zo vermaakt.. super. Veel plezier nog de resterende dagen👍
  2. Martin:
    20 mei 2019
    Ik geniet van je verhalen en wat je allemaal meemaakt. Gaaf dat er 2 heren bereid waren om te poseren, heb je ook tattoo erop laten zetten. :P
  3. Helga:
    20 mei 2019
    Je hebt zo te lezen toch een mooie dag gehad .
    Wie verzint nu een metro ingang in een kantoor gebouw 😳.
    Valt me wel mee hoe je toch op elk gewenste plek aankomt , of lijkt dat maar zo 😏.
    Have fun